Fra kjøkkenet til ansikter over hele verden

Hva velger ekspertene selv når de har alle ingrediensene tilgjengelig og ingen restriksjoner?


Det var utgangspunktet da hudpleieprodusenten Tina Søgaard i 2014 dro ut på laboratoriet hennes og plukket ut ingredienser til seg selv. Hun hadde blitt skilt kort tid før, og det hadde satt sine spor. Huden hennes var sliten og trist, og den endte opp med å kollapse fullstendig.


På den tiden hadde Tina allerede et firma som formulerte og produserte personlig pleie for andre merker. Derfor hadde hun alle mulige ingredienser tilgjengelig og ikke minst tiår med kunnskap om hva som faktisk fungerer og gir huden den boosten hun så sårt trengte.


«Jeg tok bokstavelig talt saken i egne hender. Jeg dro til laboratoriet og valgte ingrediensene som trengs, uten tanke på pris. Og så blandet jeg kremer, serum og olje på mitt eget kjøkken. Annenhver dag rørte jeg ved nye forsyninger som var lagret i kjøleskapet."


Resultatene kom raskt. Det gikk ikke upåaktet hen, og snart ville også venner og familie ha fingrene i de hjemmelagde produktene. Så hjemme på kjøkkenet startet Tina en liten produksjon som i likhet med hennes private produkter ble lagret i de brune, enkle glassene produktene også finnes i i dag.


Tina startet med å lage syv produkter som var rettet mot problemene hun hadde med sin egen hud. Men snart kom etterspørselen etter spesifikke problemknusere som kunne løse et gitt problem her og nå. Derfor er det ingen rød tråd eller noen felles ingrediens i Ecooking - hvert produkt er designet for å være mest effektivt mot et bestemt problem.


«Det ble ren terapi for meg å hjelpe andre med deres hudproblemer. Det føltes så deilig å ta på et produkt og gi noe videre. Å se gleden jeg kunne skape i andre. Det var hensikten for meg, jeg hadde ingen salg i det hele tatt."


Men ryktene om effekten av produktene til Tina spredte seg raskt, og hun ble oppsøkt av kosmetologer og butikker som ville ha fingrene i dem. Slik ble Ecooking født, og i dag er hjelpen Tina ga seg selv og sine nærmeste tilgjengelig for alle.


Ecooking kom i hyllene i 2015. Filosofien da var som den er i dag: At hudpleie skal være enkelt, effektivt og raskt. At du kan få sunn og vakker hud ved å bruke 1 minutt om morgenen og 1 minutt om kvelden på rens og fuktighetsgivende, og 10 minutter i løpet av uken på peeling og masker. Og at det er den daglige, håndterbare rutinen som gjør huden din sunn og vakker når du fyller 50 år.


Ved lanseringen av Ecooking bestod sortimentet av syv produkter. I dag huser merket mer enn 200 produkter innen hudpleie, hårpleie og makeup. Med Ecooking Makeup har vi overført filosofien og de aktive ingrediensene fra hudpleie til en rekke effektive sminkeprodukter som er enkle å bruke, varer lenge og ligger vakkert på hud, lepper, vipper og øyenbryn. Utgangspunktet er det samme: Å utvikle produktene som løser de utfordringene folk har – kvinner som menn, unge og gamle. Og etikettene har samme formål, nemlig å forklare hva produktet er, hva det kan, hva det inneholder og hvordan det skal brukes.

I desember 2021 åpnet Ecooking også sin første Brand Store på Store Strandstræde 10 i København.